Jesienna chandra? Pokonaj ją!

Data 28. wrz, 2010 dodał Paulina w Odchudzanie

Za nami kilka dni jesiennego słońca, przed nami deszczowe tygodnie. A potem? Nadejdą mrozy i jeszcze krótszy dzień. Zamiast poddawać się melancholii, zwróć uwagę na:

1.       Odporność- jesienią drastycznie spada. Powodem są wahania temperatury i przenikliwy wiatr. Zadbaj zatem o odpowiednie posiłki i ilość witaminy C. Ale uwaga – nie mieszaj świeżego, zielonego ogórka z papryką lub pomidorem.  Zawiera on bowiem askorbinozę – enzym rozkładający witaminę C.

2.       Zmęczenie- najprostszym sposobem na naładowanie energii jest zdrowy sen. Czasami jednak zmęczenie może świadczyć o niedoborach żelaza i anemii. Aby jej zapobiec łącz mięso z pomidorami, papryką lub kwaszoną kapustą. Dzięki temu zwiększysz przyswajanie żelaza aż trzykrotnie.

3.       Przygnębienie – co 10 Polak cierpi na SAD czyli sezonową depresję. Najczęściej zaczyna się jesienią i trwa aż do wiosny. Senność, apatia, brak motywacji do działania – to tylko niektóre objawy. Jeśli cały czas czujesz się zmęczony,  musisz zmusić się do wyjścia z domu i spotkania z bliskimi osobami.

jesien chandra

Właściwa dieta i odrobina aktywności fizycznej na pewno pomogą Ci przezwyciężyć  jesienną chandrę i przygnębienie.

Właściwa dieta wspomagająca odporność

Odpowiednia dieta może chronić przed przeziębieniami. Istotną rolę odgrywa dieta bogata w tryptofan- związek, pobudzający organizm do produkcji serotoniny, tzw. hormonu szczęścia. Znajdziemy go m.in. w chlebie, mleku, kaszy manny, żółtym serze i bananach. Pamiętaj, że pięciu lekkich posiłków nie zstąpią 1-2 bardzo obfite. Nie zapominaj o śniadaniu- lekarze udowodnili, że ci, którzy wychodzą z domu bez pierwszego posiłku, znacznie częściej zapadają na infekcje (szczególnie górnych dróg oddechowych), niż ci, którzy jedzą je regularnie. Śniadanie powinno być sycące i rozgrzewające- ciepły posiłek powoduje wzrost temperatury wewnątrz organizmu, dzięki czemu bakterie nie mają szans nas zaatakować.

Co najlepiej jeść na śniadanie?

Najlepiej węglowodany złożone, które dają nam energię na wiele godzin w pracy. Węglowodany znajdziesz w takich produktach, jak: ciemne pełnoziarniste i razowe pieczywo czy płatki zbożowe. Pamiętaj o napojach mlecznych, które są źródłem bakterii probiotycznych, mobilizujących białe krwinki do pracy.

W naszej diecie nie powinno też zabraknąć świeżych owoców i warzyw, bowiem zawierają one duże ilości witaminy C (najważniejszy wspomagacz odporności, który pomaga w walce z infekcją, uszczelnia ściany naczyń krwionośnych, zwiększając odporność błon śluzowych na zakażenia ) i antyoksydanty: witaminy A i E, które wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego, biorą udział w produkowaniu przez mózg serotoniny- hormonu odpowiedzialnego za dobre samopoczucie.

Odporność wspomagają również gotowe preparaty, tj. VITA-MIN PLUS czy Alphol Omega Plus , które zawierają najważniejsze witaminy i minerały, wzmacniające odporność naszego organizmu.  Ich niedobór w diecie, sprzyja osłabieniu dyspozycji psychofizycznej, pogorszeniu samopoczucia, stanu zdrowia oraz niekorzystnych zmian w wyglądzie.  Preparaty te wzmocnią nasz organizm, poprawią samopoczucie, wzmocnią system odpornościowy, a także wspomogą proces odchudzania.

Postaw na ruch

Sama dieta nie wystarczy. Jednym z najlepszych sposobów na jesienną chandrę i zmęczenie jest… ruch. Jak podkreślają naukowcy, w pokonywaniu złego nastroju ważne jest uprawianie sportu. Uczeni z Uniwersytetu Kalifornijskiego przekonują, że 10-minutowy spacer dostarczy nam większej ilości energii niż tabliczka czekolady. Ponadto ruch na świeżym powietrzu relaksuje. Kiedy aura za oknem jest niesprzyjające i nie masz ochoty na spacery czy marsze w deszczową pogodę, nie rezygnuj z aktywności- idź na basen, aerobik, siłownię. A jeżeli nie chce Ci się w ogóle wychodzić z domu, nastaw swoją ulubioną płytę i … wyginaj ciało śmiało! Ruch stymuluje wydzielanie endorfiny- hormonu szczęścia, więc przypływ dobrego humoru i energii gwarantowany.

… i coś dla ducha

Zarządź wieczór dobroci dla siebie. Wyłącz telefon, załóż wygodny dres, zaparz swoją ulubioną herbatę, weź kąpiel (najlepiej z olejkami o zapachu rozmarynu- badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców wykazały, ze zapach rozmarynu wzmaga krążenie krwi w mózgu, poprawiając umiejętność skupienia uwagi).

Wspaniałym sposobem na zregenerowanie sił po ciężkim, stresującym dniu jest masaż, który usprawnia krążenie krwi i stymuluje układ limfatyczny, dzięki czemu toksyny są łatwiej wydalane z organizmu. Równocześnie masaż ujędrnia i uelastycznia  skórę, a także rozbija tkankę tłuszczową. Jest wspaniałym antydepresantem na długie, jesienne wieczory. Masaż to idealne rozwiązanie, aby w krótkim czasie zapomnieć o stresie i zregenerować siły. Skutecznie odpręża i dodaje energii. Jest to skuteczne lekarstwo na jesienną chandrę.

A może Wy macie jakieś swoje sposoby, jak walczyć z jesienną chandrą?


Tagi: , ,

Oceń artykuł

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading ... Loading ...

6 komentarze to “Jesienna chandra? Pokonaj ją!”

  1. Basia 22 listopada 2010 at 10:01 #

    Muszę wam powiedzieć że ja radzę sobie herbata :) Poczytałam troche ostatnio na blogu klubu miłośników dobrej herbaty na ten temat i powiem wam że odpowiednie jej przygotowanie naprawdę może poprawić nastrój :)

    • Paulina 29 listopada 2010 at 12:39 #

      Basiu, a czy mogłabyś nam zdradzić tajniki odpowiedniego przygotowania herbaty?

  2. Sylwia 21 listopada 2010 at 18:54 #

    A ja polecam się wybrac na jakiś kurs tańca, bo to naprawdę poprawia i nastrój i kondycję :) Ja na przykład chodze na salsę i wybieram się na takie warsztaty do akademii tańca sulewskich 26 listopada, żeby jeszcze się trochę podszkolić :)

  3. mirella 30 września 2010 at 21:53 #

    Dostosuję się,hm czy aby pomoże na chandrę;-)

  4. kame-chan777 29 września 2010 at 7:42 #

    Be chandra, be ! Zaraz jej dam popalić ;p

  5. Justyna 29 września 2010 at 7:13 #

    artykuł fajny, czytałam go z przyjemnością :)


Dodaj komentarz

Proszę wypełnij wymagane pola i nie wyrażaj się wulgarnie. Twój email nie będzie publikowany.

Możesz używać tagów HTML:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>