Dietetyczne grillowanie

Data 04. maj, 2011 dodał Paulina w Pozostałe

Majowe grillowanie czas zacząć! Kuszące aromaty potraw z rusztu pobudzają nasze zmysły. W konfrontacji z cudownie pachnącą kiełbaską z grilla przegrywamy już w pierwszej sekundzie. Dlatego, by przed wakacjami i tak długo oczekiwanym urlopem, nie przybyło nam kilku(nastu) dodatkowych centymetrów, warto grillować dietetycznie. Oto 5 zasad, dzięki którym Twoje potrawy będą nie tylko pyszne, ale przede wszystkim- zdrowe i niskokaloryczne.

ZASADA NR 1- UWAŻAJ NA MIĘSO

Przyzwyczailiśmy się do tłustej karkówki, boczku czy kiełbasek. Są to ciężkostrawne potrawy, które powinniśmy zastąpić filetem z kurczaka, udkami czy skrzydełkami. Do chudych mięs należą też schab i polędwica. Warto pokroić mięso na krótsze kawałki by przyrządzało się krócej na grillu. I koniecznie odkroić tłuszcz by nie wytapiał się i nie powodował szkodliwych oparów. Zanim położymy mięso na ruszt połóżmy je w marynacie na ok. 2 godziny przed grillowaniem. Dzięki temu jednak mięso stanie się bardziej kruche i nie będzie wymagało tak długiego pieczenia

ZASADA NR 2- RYBA- TWÓJ PRZYJACIEL

Grillować możemy także ryby takie jak: łosoś, pstrąg, tuńczyk. Nie wymagają one zbyt długiego opiekania (wystarczy 7-10 minut). Mimo, iż większość ryb nadaje się do opiekanie na grillu, powinniśmy wybierać szczególnie te o zwartej strukturze (aby nie rozpadły się podczas grillowania). Łososia możemy przed grillowaniem wstawić na noc do lodówki. Najpierw powinniśmy go położyć na kawałku folii, a na wierzchu ryby poukładać plasterki cytryny, następnie zawinąć delikatnie folią. Taka paczka pozwoli mu przejść jeszcze bardziej marynatą oraz zapobiega przywieraniu.  Na drugi dzień pieczemy rybę ok. 7-10 minut.

ZASADA NR 3- WARZYWA

Warzywa z grilla są naprawdę pyszne. W zasadzie na naszym ruszcie możemy położyć niemal każde warzywo: cukinię, kabaczek, paprykę, szparagi, kolby kukurydzy, pieczarki, cebulę itd. Warzywa bardzo łatwo przygotować. Większość z nich to potężne źródło antyoksydantów, są też bogate w błonnik i niskokaloryczne. Przed grillowaniem warzyw powinniśmy pamiętać o kilku zasadach:

- łatwiej grillować warzywa, nabite na płaski rożen – dzięki temu nie będą się obracać i równo się opieką
- dodanie odrobiny oliwy z oliwek to klucz do sukcesu; pokropmy warzywa oliwą z oliwek, ale uważajmy, by nią nie przesiąkły
- warzywa możemy posypać suszonymi ziołami: bazylią, oregano, ziołami prowansalskimi- dodadzą naszym warzywom ciekawego smaku
- zróbmy prostą marynatę – wystarczy odrobina soku z cytryny, oliwy z oliwek i pogniecionego czosnku.

ZASADA NR 4- MARYNATA I PRZYPRAWY, SOSY


Mięso na grilla powinniśmy zamarynować. Dlaczego? Natarcie mięsa przyprawami poprawia smak i obniża ilość powstających podczas grillowania szkodliwych substancji. Gotowe mieszanki przypraw zawierają dużo soli. Do mięs najlepsze będą zioła prowansalskie, curry, mielona papryka, pieprz ziołowy.
Unikajmy musztardy, keczupu i majonezu- są bardzo kaloryczne. Sos do mięsa przygotujmy najlepiej sami. Może to być np. sos czosnkowy, do którego będziemy potrzebowali: jogurtu naturalnego, 2 ząbków czosnku, oregano, bazylii, pieprzu i słodkiej papryki.

ZASADA NR 5- PAMIĘTAJ O TACKACH I FOLIACH ALUMINIOWYCH

Nie kładźmy mięsa bezpośrednio na ruszt. Tacki i folie chronią nasze potrawy. Wytapiający się z nich tłuszcz kapie na węgiel, powodując wytwarzanie się oparów, które osadzają się na grillowanych potrawach. Tacka chroni nasze potrawy przed sadzą, osiadającą na ruszcie, a folia aluminiowa sprawia, że potrawy są bardziej soczyste.
Wszystkie przysmaki z rusztu przyrządźmy z jak najmniejszą ilością tłuszczu lub zupełnie bez niego.

Oto moje ulubione przepisy na niskokaloryczne (przepyszne) potrawy z grilla:

KOLBY KUKURYDZY

Składniki: kolby kukurydzy, masło, sól
Przygotowanie: Oczyść kolbę z miękkich liści i włosków. Suche liście, które okrywają kolbę musisz delikatnie odsunąć. Kukurydzę natrzyj wewnątrz masłem i solą. Potem okryj kolbę z powrotem liśćmi. Kolby połóż na brzegach grilla na ok. 25 min. (od czasu do czasu przewracaj je i pilnuj aby się nie zapaliły).

SZASZŁYKI

Składniki: 2 filety z kurczaka, czerwona papryka, cukinia, pieczarki, 2-3 cebule, czosnek, ocet winny, oliwa z oliwek, przyprawa do grilla.
Przygotowanie: Pokrój fileta z kurczaka na małe kawałki. Wymieszaj oliwę z łyżką octu i przyprawą do grilla. Możesz dodać czosnek. Następnie wymieszaj wszystko i włóż do marynaty całe mięso. Kurczaka włóż do lodówki. Paprykę pokrój na kawałki, cukinię w plastry, a pieczarki na połówki. Pokrojone warzywa możesz doprawić przyprawą do grilla. Następnie nakładaj mięso i warzywa na szpikulec. Grilluj, często obracając, aż mięso będzie miękkie, a warzywa kruche.

CUKINIA Z GRILLA

Składniki: 1 cukinia, oliwa z oliwek, sól, pieprz, zioła.

Przygotowanie: cukinie pokrój w plastry o grubości minimum 1 cm. Ułóż na talerzu, posmaruj każdy plasterek oliwą z oliwek, posyp przyprawami i dowolnymi ziołami. Pozostaw chwilę do czasu aż wszystko nasiąknie. Następnie połóż na tacce i grilluj kilka minut, co jakiś czas obracając. Cukinia to najprostsza potrawa z grilla i najbardziej dietetyczna. Przygotowana na grillu ma zaledwie 110 kcal.


Życzę Wam smacznego grillowania!

Tagi: ,

Oceń artykuł

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading ... Loading ...

Jeden komentarz to “Dietetyczne grillowanie”

  1. Maja 12 czerwca 2011 at 17:02 #

    To prawda – nigdy nie używam do grillowania gotowych mieszanek. Lepiej mieć satysfakcję z własnego efektu “dosmakowania” :)


Dodaj komentarz

Proszę wypełnij wymagane pola i nie wyrażaj się wulgarnie. Twój email nie będzie publikowany.

Możesz używać tagów HTML:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>